Monday, 11 September 2017

TOPIK DAN HURAIAN

TOPIK DAN HURAIAN

5.0 RANCANGAN DAN VISI PEMBANGUNAN
Maksud : Secara umumnya,sejarah perancangan pembagunan Negara boleh dikelaskan kepada beberapa fasa utama,iaitu
I. Perancangan zaman sebelum merdeka.
II. Perancangan zaman selepas merdeka.
III. Perancangan selepas pelaksanaan dasar ekonomi baru.

5.1 1MAKSUD PEMBANGUNAN
Secara jelasnya, pembangunan mempunyai pelbagai maksud dan tradisi. Biasanya pembangunan merujuk kepada usaha mengubah masyarakat atau Negara daripada keadaan mundur kepada maju . Perubahan yang dimaksudkan meliputi pelbagai aspek kehidupan manusia seperti ekonomi, politik , sosial, pendidikan ,psikologidansebagainya. Selain itu, perubahan ini juga merujuk kepada aspek fizikal ,kebendaan dan bukan kebendaan.Selain itu ,secara keseluruhannya , pembangunan ekonomi Negara yang seimbang menjadi  matlamat utama dalam penggubalan dasar pembangunanekonomi Negara sejak kemerdekaan sehingga kini. Selepas kemerdekaan , pihak kerajaan telah melaksanakan beberapa rancangan pembangunan Negara untuk mengatasi segala masalah sosio ekonomi dan politik yang dihadapi oleh masyarakat Tanah Melayu kesan peninggalan dasar-dasar yang diamalkan oleh penjajah British sebelum ini.Seterusnya,pembangunan Negara Dirancang melalui dua rancangan utama , iaitu Rancangan Malaysia Lima Tahun dan Rangka Rancangan Jangka Panjang (RRJP). Sejak merdeka , Sembilan rancangan pembangunan dan dua Rangka Rancangan Jangka Panjang telah dilaksanakan dengan jayanya.

5.2 RANCANGAN PEMBANGUNAN EKONOMI
Pemimpin negara kita telah menjalankan pelbagai rancangan untuk memajukan ekonomi negara kita. Pada tahun 1960, GDP per capita (Gross Domestic Product Per Capita) negara kita cuma 299US dollar, maka pada tahun 2014, GDP per capita negara kita sudah mencapai 10829 US dollar. Ini membuktikan pendapatan rakyat telah bertambah dari semasa ke semasa yang dilaporkan oleh Bank Dunia (World Bank) Selain itu, kita boleh nampak jurang sosioekonomi antara desa dengan bandar menurun dan jurang sosioekonomi antara bumiputra dengan bukan bukan bumiputra telah meningkat dengan baik. Rancangan Malaysia Lima Tahun merujuk Pelan Jangka Sederhana yang mengandungi dokuman kerja utama untuk melaksanakan program pembangunan kerajaan,yang telah menetapkan sasaran perkembangan makroekonomi dan juga saiz serta peruntukan yang desediakan untuk program pembangunan sektor awan dan swasta bagi lima tahun sesuatu Rancangan.

5.3 RANGKA RANCANGAN JANGKA PANJANG (RRJP) DAN RANCANGAN MALAYSIA (RM)
5.3.1 PERINGKAT 1
5.3.1.1 Rancangan MalayaPertama (RM) 1956-1950)
Rancangan ini telah dilaksanakan hasil daripada perakuan oleh perwakilan Bank Dunia terhadap kerajaan Tanah Melayu RM-1 dilaksanakan dengan matlamat utamanya untuk memajukan sepenuhnya sektor luar bandar. Untuk perancangan ini, kerajaan memperuntukan RM478.2 juta, iaitu 44.5% daripada keseluruhan peruntukan Rancangan                   Malaya Pertama. Matlamat ini bertujuan menambahkan pendapatan peduduk lur Bandar sekali gus merealisasikan matlamat mengurangkan kadar kemiskinan.
Mempelbagai sumber negara supaya negara tidak terlalu bergantung pada sektor ekonomi tersebut sahaja, terutama biji timah dan getah. Hasil penyelidikan yang dijalankan, dua buah agensi kerajaan telah ditubuhkan, iaitu Rural Industrial Development Authority (RIDA) pada tahun 1953 dan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) yang bertujuan memajukan sektor ekonomi luar bandar. SEcara keseluruhan, RIDA yang bertujuan dalam membangunkan bidang sosial, ekonomi dan insfratruktur luar bandar. Pada tahun 1966, RIDA telah ditukar kepada Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang kini bermatlamat menggalakkan penyertaan kaum melayu dalam sektor perdagangan dan perindustrian, membantu para usahawan Melayu yang baharu memulakan perniagaan dengan memberikan pinjaaman mahupun bantuan teknikal, menggalakkan pertumbuhan perusahaan kecil di luar bandar dan mengadakan program-program latihan dan kemahiran atas tujuan meningkatkan produktiviti sumber manusia terutama penduduk luar.
FELDA pula ditubuhkan untuk membuka tanah-tanah baharu untuk mempergiat sektor perladangan getah dan kelapa sawit sekali gus menambahkan hasil ekonomi negara, penempatan semula penduduk-penduduk luar bandar yang miskin dan berdaya ekonomi lemah dan meningkatkan taraf hidup masyarakat diluar bandar. Pengurusan MARA dan FELDA ini diletakkan di bawah Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar yang ditubuhkan pada tahun 1959 yang berperanan menyelaraskan pembangunan luar bandar. Kementerian ini dipimpin oleh Dato’Abdul Razak hussein. Keseluruhannya,peruntukan untuk RM-1 ini ialah sejumlah RM1100 juta. Namun dari segi pencapaiannya, pelaburan sektor awam hanyalah sejumlah RM498 juta, iaitu lebih kurang 15% daripada jumlah pelaburan sektor awam yang dirancangkan. Fenomena ini berlaku akibat jatuhnya harga biji timah dan getah di pasaran dunia.EKONOMI

5.3.1.2 RANCANGAN MALAYA KEDUA(RM-2)1961-1965
            Matlamat RM-2 ialah memperbaik kemudahan asas dan infrastruktur di kawasan luar bandar.Selain itu,menggiatkan lagi projek pembukaan tanah dan petempatan baharu di bawah program FELDA.Di samping itu, menggiatkan sektor pertanian dengan mempelbagaikan jenis tanaman.Akhir sekali,penubuhan FAMA bertujuan membantu petani memasarkan hasil pertanian mereka.

5.3.2Peringkat 2
5.3.1.1 RANCANGAN MALAYSIA PERTAMA (RMK-1)1966-1970
            Beberapa buah agensi kerajaan dilahirkan di bawah RMK-1 bagi menjayakan rancangan seperti MARA,Bank Bumiputera,MIDA,Lembaga Penasihat Tarif dan PERNAS.Tujuan penubuhan MIDA dan Lembaga Penasihat Tarif untuk membantu pembangunan perindustrian negara seperti tercatat dalam Akta Galakan Pelaburan 1968.Penubuhan MARA,Bank Bumiputera dan PERNAS bertujuan menggalakkan penyertaan kaum bumiputera dalam bidang perusahaan dan perniagaan.
            Matlamat utama DEB iaitu mengurangkan dan seterusnya membasmi kemiskinan dalam rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan menyusun semula masyarakat Malaysia dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.Beberapa langkah telah diambil bagi menjayakan RMK-2 seperti menentukan pemilikan modal dalam sektor korporat moden oleh kaum bumiputera.Selain itu,menggalakkan penyertaan yang lebih giat dan secara langsung oleh sektor awam dalam aktiviti ekonomi dan menubuhkan PETRONAS.
DASAR EKONOMI BARU(DEB)
            Rancangan pembangunan di bawah DEB dijalankan menerusi strategi serampang dua mata iaitu mengurangkan kemiskinan dengan cara menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada semua kaum dan menyusun semula masyarakat untuk menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.
            Strategi yang dijalankan untuk mencapai matlamat kedua DEB ialah meningkatkan daya pengeluaran dan taraf kehidupan golongan miskin di luar bandar.Selain itu,mengurangkan keadaan yang tidak seimbang dalam struktur guna tanah.Di sampinbg itu,menambah bahagian kaum bumiputera dalam sektor produktif dan memastikan pembentukan masyarakat perdagangan dan perindustrian dalam kalangan orang melayu serta kaum bumiputera.
5.3.2.2 Rancangan Malaysia Kedua (RMK-2) 1971-1975
Setelah negara pengajaran akibat daripada rusuhan kaum 13 Mei 1969, RMK-2 dilancarkan dengan tujuan yang jelas, iaitu untuk mengatasi dan membaik pulih keadaan ketidakseimbangan sosioekonomi antara kawasan dan kelompok kaum negara ini. Bagi memastikan rancangan ini berjaya , sejumlah RM7250 juta telah diperuntukan . RMK-2 berteraskan program pembangunan jangka panjang , iaitu dasar Dasar Ekonomi Baru (DEB) . Matlamat utama DEB ini juga dikenali sebagai serampang dua mata iaitu mengurangkan dan seterusnya membasmi kemiskinan dalam kalangan rakyat Malaysia tanpa kaum, menyusun semula masyarakat Malaysia dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi.
Oleh itu , adalah jenis kedua-dua matlamat ini bermotifkan membaiki kepincangan supaya keadaan ekonomi dapat diperbaiki dan diseimbangkan serta dapat mengurang dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi. Beberapa program telah dirancang dan langkah-langkah tertentu diambil untuk menjayakan RMK-2 seperti menentukan pemilikan modal dalam sektor korporat moden oleh kaum Bumiputera , iaitu 9% bgagi tahun 1972 ,16% bagi tahun 1980, 23% bagi tahun 1985 dan 30% bagi tahun 1990, menggalakkan penyertaan yang lebih giat dan secara langsung oleh sektor awam dalam aktiviti-aktiviti ekonomi,terutama yang berkaitan dengan perdagangan dan perusahaan dan menubuhkan Petroleum Nasional Berhad (PETRONAS) pada tahun 1974 RMK-2 menunjukkan pencapaian yang memberangsangkan . Misalnya ,KDNKK meningkatkan pada kadar 7.4% setahun. Angka ini mencatatkan peningkatan yang memberangsangkan . Misalnya KDNKK meningkat pada kadar 7.4% setahun. Angka ini mencatatkan peningkatan yang lebih tinggi daripada yang dirancangkan , iaitu hanya 6.8% setahun . Pertumbuhan KDNKK berlaku kerana pertumbuhan beberapa faktor utama seperti pertanian (25%), pembuatan (19.3%),perdagangan (14.4%) dan lain-lain (10.15

Dasar Ekonomi Baru

   Dasar ini telah dilancarkan oleh kerajaan Malaysia melalui Rancangan Malaysia Kedua (1971-1975) . Pembentukan DEB adalah matlamat membetulkan ketidakseimbangan sosioekonomi yang wujud antara kaum. Rancangan untuk mencapai matlamat DEB terkandung dalam Rangka Rancangan Jangka Panjang (RRJP) dari tahun 1971-1990 . Rancangan pembangunan di bawah DEB , dijalankan menerusi strategi serampang duamata iaitu mengurangkan kemiskinan dengan cara menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada semua kaum dan menyusun semula masyarakat untuk menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi.
   Asas yang menjadi dasar penggubalan DEB adalah disebabkan pengagihan ekonomi yang tidak seimbang antara kaum, terutama sekali orang Melayu yang masih ketinggalan dalam bidang ekonomi kerana faktor kemiskinan. Amnya, masalah kemiskinan bukan sahaja berlaku dalam kalangan orang Melayu, tetapi juga merangkumi semua kaum di Malaysia . Dalam hal ini , orang Melayu lebih ramai menghadapi masalah kemiskinan dan masih kurang mampu untuk bersaing dengan kaum lain.
   Bagi memastikan matlamat untuk membasmi kemiskinan tercapai, strategi ditumpukan kepada menghapuskan kemiskinan di luar bandar dan kawasan bandar. Menurut banci penduduk pada tahun 1970, terdapat kira-kira 49.3% penduduk berpendapatan di bawah garis kemiskinan iaitu RM200.00 dan kira-kira 86% daripada jumlah tersebut ialah penduduk luar bandar. Dalam hal ini, pihak kerajaan juga telah melaksanakan pelbagai kemudahan perkhidmatan awam seperti kemudahan pendidikan , kesihatan, bekalan air, dan elektrik . Selain itu ,pihak kerajaan juga telah menyediakan bantuan biasiswa pelajaran , bantuan subsidi baja dan buku teks percuma, makanan tambahan kepada anak-anak. Usaha pihak kerajaan untuk meningkatan taraf  hidup penduduk ini telah dapat dalam masa lebih kurang 20 tahun di mana tahap kemiskinan penduduk telah dapat dikurangkan , iaitu daripada 49.3% pada tahun 1970 kepada17.1% pada tahun 1990 .
     Untuk mencapai matlamat kedua DEB , iaitu menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi, kerajaan telah melancarkan beberapa program seperti perindustrian dan perdagangan , pertanian ,perlombongan , pengangkutan dan pertanian. Strategi yang dijalankan adalah meningkatkan daya pengeluaran dan taraf kehidupan golongan miskin di luar bandar, mengurangkan keadaan yang tidak seimbang dalam struktur gunatanah supaya penyertaan pelbagai kaum dalam sektor utama akan mencerminkan kedudukan tenaga buruh mengikut komposisi kaum, menambah bahagian kaum bumiputera dalam sektor peroduktif di mana kaum bumiputera agak ketinggalan jika dibandingkan dengan kaum lain dan memastikan pembentukan masyarakat perdagangan dan perindustrian dalam kalangan orang Melayu serta kaum bumiputera agar mereka dapat memiliki sekurang-kurangnya 30% daripada semua jenis kegiatan ekonomi menjelang 1990.

       Secara keseluruhannya, DEB telah berjaya meningkatkan taraf kehidupan kaum bumiputera dan mencapai matlamat membasmi kemiskinan, tetapi penyusunan semula guna tenaga perlu diperhebatkan lagi memandagkan orang Melayu masih kurang melibatkan diri dalam bidang perdagangan dan perniagaan

5.3.2.3 RANCANGAN MALAYSIA KETIGA(RMK3)1976-1980
            Rancangan ini diatkan melalui badan tertentu seperti KEJORA,DARA,KETENGAH dan KESEDAR.Sebanyak 28 buah bandar dibina di bawah rancangan KEJORA,KETENGAH dan DARA menjelang hujung tahun 1980.Badan berkanun seperti MARA,FELDA,PERNAS,UDA dan RISDA meruskan usaha pembangunan.

5.3.2.4 Rancangan Malaysia Keempat (RMK-4) 1981-1985
RMK-4 sebenarnya dilancarkan ketika negara sedang mengalami kemelesetan ekonomi, terutama akibat daripada kejatuhan harga bijih timah dan getah di pasaran dunia. Fenomena ini menyebabkan negara mengalami berbagai-bagai masalah ekonomi seperti kemerosotan dalam imbangan bayaran, kejatuhan harga dan penurunan pendapatan eksport komoditi, kelembapan sektor swasta dan peningkatan kadar pengangguran . Namun, langkah-langkah pembangunan ekonomi tetap diteruskan. Peruntukan yang disediakan untuk RMK-4 ialah RM40000 juta. Daripada jumlah ini, 57.9% diperuntukan bagi keselamatan dan 2% bagi pentadbiran awam. Daripada pembahagian ini, penekanan masih diberikan kepada sektor pertanian dan luar bandar dengan peruntukan sejumlah 21.3% , sektor perdagangan dan perindustrian pula sejumlah 8.3% , pelajaran dan latihan sejumlah 7.6% serta perkhidmatan sosial sejumlah 7.1%.
RMK-4 juga mengutamakan sektor perusahaan berat yang berasakan pelaburan modal, penggunaan teknologi dan tenaga mahir. Sehubungan dengan itu, Perbadanan Industri Berat Malaysia (HICOM) ditubuhkan bagi menjayakan program pembangunan perindustrian berat ini. Antara projek yang diletakkan di bawah pengawasan HICOM adalah Kilang Simen yang diuruskan oleh Kedah Simen Sendirian Berhad, Kilang Pengeluaran besi berongga dan Keluli oleh Perwaja di Kemaman, Terengganu dan Pembuatan kereta nasional , iaitu kereta Proton Saga oleh Perusahaan Otomobil Nasional Sndirian Berhad.
Selain itu, usaha juga dilakukan bagi menarik lebih ramai pelabur asing dengan membuka kawasan perindustrian baharu seperti di Senawang ,Skudai,Bintulu,Menggatal dan Likas. Kawasan perdagangan bebas juga dibuka atas motif yang sama seperti di Bayan Lepas,Pulau Pinang. Pada tahun 1983 dua buah program dilancarkan bagi mengkaji struktur perusahaan awam iaiti Kajian Dasar Perindustrian Malaysia dan Pelan Induk Perindustrian (PIP)
Selain itu, kerajaan juga berusaha mengimbangi pemilikan harta dan saham perindustrian Antara Bumiputera dangan bukan Bumiputera dengan cara menubuhkan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan melancarkan Skim Amanah Saham Nasional (ASN) pada tahun 1981.
Kerajaan telah memberikan peruntukan berjumlah RM40000 juta untuk pelaksanaan RMK-4, iaitu dengan kadar 57.9% untuk pembangunan ekonomi,16.2% untuk pembangunan sosial ,23.8% untuk keselamatan dan 2% untuk pentadbiran awam. Dari segi pencapaian keseluruhan,KDNK telah berkembang pada kadar purata 5.8% setahun. Pendapatan per kapita turut meningkatkan sebanyak 4.4% setahun daripada RM3,171 juta pada tahun 1980 kepada RM4,609 juta pada tahun 1985.


5.3.2.5 RANCANGAN MALAYSIA KELIMA(RMK-5)
            Matlamat utama RMK-5 adalah untuk mencapai perpaduan negara,mencapai objektif Dasar Ekonomi Baru dan mengecapi pertumbuhan yang dapat menjamin kestabilan negara.Strategi RMK-5 yang pertama ialah meningkatkan peranan sektor swasta melalui proses pelonggaran peraturan dan kawalan dalam aspek hak milik syarikat,pelesenan,dan aktiviti ekonomi lain untuk mendorong persaingan.Syarat pelaburan modal asing turut dilonggarkan bagi meningkatkan industri.Strategi kedua ialah menggalakkan sektor pertanian dan industri luar bandar.
            Syarat dilonggarkan seperti syarat penggunaan tanah,penanaman padi secara ladang,penggunaan tanah lombong untuk pertanian,penanaman tanaman lain yang sesuai di sawah terbiar dan lain2.Usaha menggalakkan perindustrian pula ialah pengurangan kadar bayaran elektrik,telefon,air,tapak kilang dan lain2.Selain itu,penekanan terhadap bidang penyelidikan dan pembangunan R&D.Usaha pembangunan sumber manusia turut dititikberatkan seperti latihan kemahiran dalam bidang pengurusan,keusahawanan,pembinaan,perhotelan,dan perkapalan.
Perusahaan pelancongan turut diberi perhatian seperti menggalakkan pembinaan hotel oleh pihak swasta,menggalakkan pihak swasta menyediakan kemudahan pelancongan,munubuhkan perbadanan pelancongan Malaysia dan melancarkan tahun melawat Malaysia.Pada tahun 1991,rancangan pembangunan ekonomi baru diperkenalkan bagi menggantikan dan menyambung program pembangunan dalam RRJP-1 dan DEB.Rancangan tersebut ialah (RRJP2)(1991-2020),Wawasan 2020(1991-2020),Dasar Pembangunan Nasional(1991-2000) dan (RMK6)(1992-1995).

5.3.3 Peringkat 3
5.3.3.1 RANGKA RANCANGAN JANGKA PANJANG 2(RRJP2)
            Matlamat utama RRJP2 ialah penurunan kadar kemiskinan.Selain itu,penurunan kadar pengangguran dan pertumbuhan ekonomi negara.Pada tahun 1991,kerajaan telah melancarkan wawasan 2020,(RRJP2),(RMK-6) dan (DPN)

5.3.3.2  DASAR KEBUDAYAAN KEBANGSAAN
RASIONAL

            Tiga prinsip yang ditetapkan oleh kerajaan sebagai Dasar Kebudayaan Kebangsaan Malaysia,Indonesia,Filipina,Singapura,Brunei,Thailand,dan Kampuchea serta kepulauan Selatan Passifik sehingga Malagasi.Selain itu,Unsur kebudayaan lain yang sesuai dan wajar boleh diterima kebudayaan sebagai sesuatu yang dinamik,sentiasa berubah-ubah melalui proses penyerapan dan penyesuaian secara berterusan.Akhir sekali,Islam menjadi unsur yang penting dalam pembentukan kebudayaan kebangsaan.

No comments:

Post a Comment